Els Falcons

Els Falcons som una manifestació de cultura tradicional i popular catalana que consisteix en la construcció i execució de figures humanes. Som el resultat de la transformació i evolució dels falcons creats per la Federació de Joves Cristians de Catalunya el 1932, que s’havien concebut com una traducció literal dels Sòkols txecoslovacs, una organització gimnàstica creada el 1862 a Txecoslovàquia que tenia un caràcter marcadament educatiu i culturitzant.

L’arribada a Catalunya del sòkol (que traduït al català vol dir falcó) va lligada a Palestra (1931) i, principalment, a la Federació de Joves Cristians de Catalunya (F.J.C. de C.) que, en pocs anys va convertir aquesta activitat en una pràctica molt estesa entre els seus nombrosos associats.

Després de la guerra civil (1936-1939) la Federació de Joves Cristians de Catalunya fou prohibida, i, doncs, les seves nombroses activitats van desaparèixer, per bé que alguns grups de falcons van reprendre l’activitat. D’aquest període tenim constància de tres grups: el de Sant Vicenç dels Horts, el de Llorenç del Penedès i el d’Ivars d’Urgell.(Aquests darrers, segons Cuscó, s’havien distanciat del tarannà fejocista i realitzaven un total de 72 números de gimnàstica, alguns d’acrobàcia, i castells de 5 pisos d’alçada).

L’any 1959 es crea el grup de falcons de Vilafranca que va donar un gir important en l’execució i organització dels falcons i que contribuí molt clarament a la incorporació dels falcons en l’àmbit festiu. Posteriorment s’han creat noves colles, moltes de les quals ja no estan en actiu, que, com la de Vilafranca, han sofert un procés de secularització adoptant un distanciament definitiu de la concepció gimnàstica dels grups fundacionals.

Aquests canvis conceptuals i pràctics adoptats per la majoria de les colles (pujar sense calçat, l’ús de la faixa i mocador, etc.) no són excloents amb els posicionaments més tradicionals (equipament esportiu més sobri, execució de figures i conjunts gimnàstics, etc) sinó que es complementen.

Ara bé, això ens porta a parlar de dos vessants falconeres clarament diferenciades: per una banda la vessant gimnàstica o tradicional, que manté l’arrel original dels antics falcons; i per una altra banda la vessant moderna, en el que la incorporació de la faixa i pujar sense calçat són elements representatius, així com donar importància als reptes i la superació. malgrat les diferències notables entre ambdós vessants són molt més els elements comuns: inclusió dels falcons en l’àmbit festiu, plantejament de les exhibicions, galeria de construccions comunes a tots els grups, etc.

Es coneix com a Falconer o Falconera, a la persona que desenvolupa l’activitat pròpia dels Falcons.

Segueix-nos a les xarxes socials

facebookinst

Caracteristiques dels Falcons

Qualsevol formació o colla de Falcons, tal com solen anomenar-se, es caracteritza per uns elements definitoris de la pròpia disciplina, entre els que destaquen una vestimenta estrictament blanca, composta per camisa o polo de color blanc i pantalons blancs.

La pròpia evolució dels Falcons ha fet que la majoria de les formacions hagin incorporat la faixa i mocador com a elements a la vestimenta, però no són indispensables, donat que les formacions de caire més tradicional o original no en fan ús. Igualment passa amb el cinturó fosc, mitjons blancs i l’ús de calçat tipus victòria que encara mantenen únicament les formacions d’arrel tradicional.

Tot i mantenir una estètica comuna, cada formació es diferencia de les altres per tres elements, per una banda l’escut identificatiu de cada colla que ha d’anar col·locat de manera visible en la part de davant de la camisa o polo, i per altra banda el color de la faixa, sempre i quan la formació en faci ús. Per últim un altre element distintiu és el mocador, el color del qual sol anar lligat al color de la faixa.

Per definició cap dels elements distintius dels Falcons pot incorporar cap tipus de publicitat, donat que s’entén que la vestimenta és l’element que defineix a un col·lectiu o disciplina, i no només a una formació, així com tampoc als elements de seguretat com el casc. Per això l’ús de publicitat queda delegat als elements no definitoris de la disciplina, com poden ser dessuadores, samarretes, etc. sempre i quan aquests no es facin servir en la pròpia execució de l’activitat dels falcons. S’accepta que es puguin incorporar elements commemoratius de la pròpia colla com poden ser escuts d’aniversaris.

El treball en equip, la disciplina, l’esforç, el valor, l’equilibri, la força, el seny, la superació, la creativitat i la integració són valors que defineixen als Falcons i són els que volem transmetre.

Aquest text és fruit del consens de les colles federades a la Federació de Colles de Falcons de Catalunya, aprovat en l’Assemblea General Extraordinària del 30 de gener del 2016.  Podeu consultar el document íntegre clicant al següent enllaç Document de Consens – Què són els Falcons