ELS FALCONS AL SOM CULTURA POPULAR, MOSTRA DE PATRIMONI IMMATERIAL A BARCELONA.

20160124_124404El passat cap de setmana del 21 al 24 de gener, es va celebrar a Barcelona, a l’Espai de Fabra i Coats, Can Fabra de Sant Andreu el Som Cultura Popular: Mostra del Patrimoni Immaterial a Barcelona, amb l’objectiu d’articular un punt de trobada i generar un autèntic trànsit d’idees i informació entre tots aquests col·lectius. Iniciativa de l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Barcelona, entre d’altres.

Essent un esdeveniment d’aquesta rellevància la Federació de Colles de Falcons de Catalunya, no podia no ser-hi
present, com a entitat que representa als Falcons, una disciplina emmarcada dins de la cultura popular i tradicional catalana. Per això durant tots els dies de la Fira s’hi va poder veure un estand informatiu de la Federació, en el que es va donar a conèixer el mon dels Falcons.20160124_125955

Però, com que la pròpia disciplina és més visual que una altra cosa, també varem poder oferir una mostra del que son els Falcons, que va ser el diumenge dia 24 de gener a les 11:45h a l’escenari de l’esplanada de Fabra i Coats, i en la que van participar en representació quatre de les colles que existeixen actualment, les colles de Barcelona, Piera, Capellades i Vallbona d’Anoia. Oferint una gran diversitat de figures de les que conformen la disciplina dels Falcons, amb la originalitat i agilitat que els caracteritza.

La mostra es va organitzar per torns, amb una execució de 15 minuts per colla, i unes figures simultànies just abans d’acabar.

Els Falcons de Capellades (faixa color lila) van obrir l’actuació oferint al públic la primera Pira 5X5, o d’11, descarregada de la seva història, un Molinet amb 3 pilars de 3 central, figura nova i estrenada en aquesta ocasió i un conjunt de Vols, Vol de 4 acompanyat d’1 vol de 3 coronat i un vol de 3. És important destacar que tot i essent una de les colles més joves, en poc temps ha assolit un nivell molt alt en les seves construccions.

20160124_124849Seguidament, va ser el torn dels Falcons de Barcelona (faixa color vermell) que van entrar amb dues Quadrigues, dos Pilars de 3 i dos Pilars de 2, caminats i van continuar la seva exhibició oferint Tres Planxes i un Ventilador, dues Pires 4X4 simultànies i cinc Piràmides de 3.

Van continuar els Falcons de Piera (faixa color vermell) que van oferir una mostra de les seves construccions més característiques, la Flor, el Panxa Enlaire, el con amb pilar, i la Roda i els Tancs.

I per finalitzar la part d’exhibició individual, van actuar els Falcons de Vallbona d’Anoia (faixa color blau cel) entrant amb una Escala Caminada, i oferint una Serra de 4 puntes, un Avió de 4 i Avió de 3 simultanis, i la Masia

Però per acabar varen voler oferir una exhibició simultània, on es va poder veure,  una Escala de 7 i una Serra de 5 puntes amb 2 pilars de 3 simultanis centrals (carregat) per part dels Falcons de Capellades;  una Serra de 9 puntes, dos Avets de 6 simultanis, cinc Vols de 3 i una Escala de 7 amb dues puntes dels Falcons de Barcelona; la figuereta, un Vano d’Avions, la Sardana i la Doble A dels Falcons de Piera; un Avet, dos Ventalls amb dos ventiladors i una Serra de 4 puntes dels Falcons de Vallbona d’Anoia.

PARTICIPACIÓ AL SOM CULTURA POPULAR, MOSTRA DE PATRIMONI IMMATERIAL A BARCELONA.

CapturaEl proper 21 de gener fins al 24, neix a Barcelona, concretament a Sant Andreu, a l’Espai de Fabra i Coats, Can Fabra i els seus voltants el Som Cultura Popular: Mostra del Patrimoni Immaterial a Barcelona, amb l’objectiu d’articular un punt de trobada i generar un autèntic trànsit d’idees i informació entre tots aquests col·lectius. Iniciativa de l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Barcelona.

La Federació de Colles de Falcons de Catalunya, en representació dels Falcons, una disciplina emmarcada dins de la cultura popular i tradicional catalana, hi serà present, amb un estand informatiu, en el  que oferirem informació i tríptics de la Federació i què són els Falcons, així com de les colles federades.

Així mateix, organitzem una mostra de Falcons el proper diumenge dia 24 de gener a les 11:45h a l’escenari de l’esplanada de Fabra i Coats, en el que actuaran les colles de Barcelona, Piera, Capellades i Vallbona d’Anoia. Espai en el que podreu gaudir la diversitat de figures que conformen la disciplina dels Falcons, la seva originalitat i la seva execució.

Us convidem a que vingueu a gaudir de l’espectacle.

Podeu consultar el programa en el en aquest enllaç: Som Cultura Popular – Programa A3

Falcons a la Via lliure a la República Catalana

El passat 11 de setembre els Falcons de tot Catalunya varem deixar la nostra empremta en la gran movilització de la Via Lliure a la República Catalana.

20150915082302Col·locades en diferents trams de la via (gairebé totes en els respectius trams de les territorials), diferents colles de falcons, van exhibir les seves figures:

–
Els Falcons de Llorenç del Penedès
, situats al tram 79, van oferir tres Pilars de 3 girats, una Piràmide de 4, el Pou de 8, un 4-3-2-1, un Pilar de 4 (quan passava el punter), Conjunts de 3, dos 3-2-1 i 3 pilars de 3 girats.20150915082259 (1)

– (2015-09-11) Via Lliure a la República Catalana (12) (Joan Castro)Els Falcons de Vilafranca situats al tram 78, van oferir una Escala de 9, 7 Pilars de 3 amb tombarelles, una Pira 6X5, un Pilar de 5 aixecat per sota, una Piràmide Drets de 4 i una, Torreta, i un altre Pilar de 5 aixecat per sota.(2015-09-11) Via Lliure a la República Catalana (9) (Pilar San Jose)

– Els Falcons de Piera, situats al tram 39, van oferir: ?

– Els Falcons de Barcelona, situats al tram 82, van oferir una Pira 4X4, una Escala de 7, dos Planxes, una Serra de 4 puntes amb 2 Pilars de 3 al mig, un Vol de 4 coronat, Pilars de 3, una Escala de 8 i una Pira 5X4.

– Els Falcons de Castellcir, situats als tram 34, van oferir el Rellotge, l’Escala caminant, Vols de 3 i 4, 2 Pous escapçats i Pilars amb la senyera.

21387240811_57ce764c6d_k– Els Falcons del Riberal situats al tram 12, van oferir un Pilar de 4, una Escala 6X7, una Pira de 7, dos Vols de 3, un altre Pilar de 4 i varis Pilars de 3.

– Els Falcons de Vallbona d’Anoia situats al tram 39, van oferir: ?

20150915082302 (2)– Els Falcons de Capellades situats al tram 40, van oferir: ?21378919635_e12e22ea05_k

Amb aquest gest volem manifestar el suport en un dels moments mes transcendentals de la història de la nostra nació, com ja hem donat suport en anteriors edicions d’aquesta manifestació multitudinària en la que s’ha convertit la celebració de la Diada Nacional de Catalunya.20150915082301 (1)

Els Falcons serem presents a la Via Lliure per la República Catalana

Via Lliure3Via Lliure 2Som conscients que estem en un dels moments en el que la unitat de la societat, les entitats, les institucions, etc., és més que imprescindible. Temps en el que nostra diada nacional ha passat de ser un record i una celebració a un reclam internacional de la necessitat del nostre país, amb manifestacions multitudinàries de persones anònimes amb un sol clam.

Per aquest motiu no ens podem quedar al marge, i a proposta de l’Assemblea Nacional Catalana, varem proposar a les colles de Falcons participar d’aquest gran esdeveneiment, com ja hem fet amb anterioritat, en la Via Catalana que va unir Catalunya de punta a punta i en la que els Falcons hi érem presents.

Els Falcons som representants de la rica i variada cultura popular i tradicional catalana, compromesos amb la nostra cultura i amb la nostra nació, per això el proper 11 de setembre alçarem les nostres figures a la Via Lliure a la República Catalana, donant suport en un dels moments mes transcendentals de la història de la nostra gran nació.

A continuació us fem un petit resum dels trams on podreu gaudir de la presència de diferents colles de Falcons:

COLLA TRAM
Falcons de Llorenç del Penedès 79
Falcons  de Vilafranca 78
Falcons  de Piera 39
Falcons  de Barcelona 82
Falcons  de Castellcir 34
Falcons  del Riberal 12
Falcons  de Vallbona d’Anoia 39
Falcons  de Capellades 40

Si encara no us heu apuntat a la via, ara és el moment, el moment de demostrar que res pot aturar la unitat i l’anhel d’una Nació.

Vilafranca del Penedès acull la XIV Trobada Nacional de Falcons, una Trobada històrica

El passat dissabte dia 11 de juliol del 2015, Vilafranca del Penedès va acollir la XIV Trobada Nacional de Falcons, acte destacat emmarcat dins dels actes de la capitalitat cultural de la vila d’aquest 2015. En la que es van donar cita totes les colles actuals de falcons: Llorenç del Penedès, Vilafranca, Vilanova i la Geltrú, Piera, Barcelona, Castellcir, Malla, Riberal, Vallbona d’Anoia, Capellades i Vilanova d’Espoia. I essent la colla local, els Falcons de Vilafranca els amfitrions del gran esdeveniment.

La jornada es va iniciar a les 17h on davant dels monument als Falcons, lloc emblemàtic per la formació vilafranquina i pel mon dels Falcons en general, donat que és el primer i per ara únic monument dedicat a aquesta disciplina, on es van congregar totes les colles per fer una foto de família. Cal destacar que la varietat de colors de faixa que diferencien les diferents formacions dibuixava un mosaic de colors improvisat però amb un element comú destacat, la típica vestimenta blanca falconera.

Tot seguir les diferents formacions van iniciar el curt cercavila que passant per la Rambla, carrer de la Cort i Plaça de la Vila, on s’oferí la gran actuació conjunta. Tot i el curt cercavila, es va poder gaudir d’una gran varietat de figures dels Falcons, la rapidesa i agilitat en l’execució de les mateixes ajuda que sigui us espectacle molt agraït pels sentits. L’ordre dels participants, acostumats a ser per antiguitat, de més antigues a més noves, enguany a proposta de la pròpia Federació nacional va ser aleatori i va ser el següent: Barcelona, Llorenç, Riberal, Vilanova d’Espoia, Castellcir, Piera, Vallbona d’Anoia, Vilanova i la Geltrú, Capellades, Malla i Vilafranca.

La cercavila va finalitzar a la Plaça de la Vila on es va donar inici a l’actuació de totes les colles que van oferir les seves construccions al nombrós públic present. Essent una exhibició de màxims per a gairebé totes les colles. Aquesta actuació es va desenvolupar en format de rondes per tal d’agilitzar l’acte i que no acabés essent avorrit, per això les colles van actuar en grups de 3 o 4 fent tres rondes, la tercera improvisada per la rapidesa amb la que es van executar les rondes, i per acabar es van planificar una ronda final en la que totes les colles van executar alhora l’Escala (o Capdil), que és una de les figures més representatives dels Falcons, demostrant així que tot i la diversitat del mon falconer, hi ha trets que son homogenis i que els identifica com a disciplina. Cal dir que la imatge de les diferents escales alçades simultàniament és una de les imatges millor aconseguida d’aquesta trobada, on es van veure Escales de 7, 8, 9 i 10 pisos.

Cal dir que aquest format d’actuació va ser molt ben valorat pel públic i les colles assistents, donat que en poca estona es va poder gaudir d’una gran diversitat de figures.

Al acabar l’actuació, el saló de plens es va obrir i les autoritats locals van rebre als presidents de totes les colles, agraint-los la seva presència, així com el gran esforç organitzatiu dels Falcons de Vilafranca. Aprofitant aquest acte institucional, president dels Falcons de Vilafranca va fer entrega als representants polítics de la vila, un record commemoratiu de la jornada per tot el suport institucional rebut i pel suport de la Capitalitat cultural que ha fet possible aquesta trobada.

Un cop acabat novament es van dirigir a la Plaça de la Vila on es va fer entrega a totes les colles del record commemoratiu.

Acabat aquest acte amb l’acompanyament de la formació Ministrers de Vilafranca, tots els assistents van iniciar el camí cap a l’escola Sant Ramon, on els amfitrions van oferir un sopar de germanor als falcons de totes les colles i col·laboradors que sense ells no hagués estat possible.

Però la jornada festiva no finalitzava amb el sopar donat que al punt de les 24h es donava inici al concert de cloenda, que organitzat conjuntament amb l’associació de veïns del barri Molí d’en Rovira, aprofitant la festa d’aquest va servir per, cloure la jornada, oferint en concert a la formació penedesenca Miaú i finalitzant amb la gresca de la Dj. Neus Gonzàlez. Però encara hi va haver un últim cartutx, era una festa preparada expressament en motiu de la trobada, a la discoteca Arcs de Vilafranca que va aglutinar els mes festers de totes les colles.

A Continuació es pot veure un quadre resum de les figures que es van fer en tota la trobada:

FALCONS DE LLORENÇ DEL PENEDÈS

– Cercavila: 1 Piràmide de 4 + 2 de 3, 6 pilars de 3 girats, Caleixons de 2 puntes, Dobles clatells + 2 munyeques, Tripou de 9, 4-3-2.

– Entrada a Plaça: 15 conjunts de 2 caminant

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): Conjunts de 2, (2ªRonda): Conjunts de 3, (3ªRonda): 4-3-2-1 + 3 pous escapçats, (Ronda conjunta): l’Escala de 7 (Capdil 7X8).

FALCONS DE VILAFRANCA

– Cercavila: Escala de 9, Pira 5X5 (11), Pilar de 5 aixecat per sota, 3 de 6 amb agulla. Pilars de 3 caminant, Ventall Gros (4 pisos).

– Entrada a Plaça: Pilar de 4 caminant

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): Pira 6X6 (13), (2ªRonda): Piràmide drets de 5, (3ªRonda): 2 torretes simultànies, (Ronda conjunta): Escala de 10 (Capdil 10X11)

FALCONS DE VILANOVA I LA GELTRÚ

– Cercavila: Pira 11 (5X5), Tres obert amb 2 vols de 3, Capdil 8X9 (Escala de 8), Pilar de 4 aixecat per sota, 2 tripires simultaneas de 8, 4 pilars de 3, Mon falconer.

– Entrada a Plaça: 4 pilars de 3 caminant.

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): Focking 9 puntes amb 2 triangles i 1 pilar de 3, (2ªRonda): Tripira de 9 amb pilar de 4, (3ªRonda): Pira de 10 aixecada per sota, (Ronda conjunta): Capdil 9×10 (Escala de 9).

FALCONS DE PIERA

– Cercavila: Presentació de la canalla, Vano d’avions, La flor, Mitges llunes, Figueretes simultànies,

– Entrada a Plaça: Tancs amb pilar + roda entrant a plaça.

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): Les Planxes, (2ªRonda): Con amb pilar, (3ªRonda): La Sardana, (Ronda conjunta): Mont dels falcons.

FALCONS DE BARCELONA

– Cercavila: Serra amb 2 pilars de 3, 2 pires 5X4 (10), Escala caminada, 4 planxes + dos ventiladors, 1 Vol de 4 + 2 vols de 3 coronats, 2 piràmides de 4 + 3 piràmides de 3, Avet de 8 + 2 miniavets.

– Entrada a Plaça: Quatre Pilas de 3

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): 1 Vol de 5,+ 2 vols de 3 + 2 vols de 2 coronats, (2ªRonda): pira 5X5 + 2 pires 3X2, (3ªRonda):?,  (Ronda conjunta): Escala de 9 (Capdil 9X10).

FALCONS DE CASTELLCIR

– Cercavila: Vols de 3 i de 4, Escala caminant, Avet, Estrella, Font de malla doble, Rellotge, La melée, Les Quàdrigues i la flor.

– Entrada a Plaça: ?

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): L’estrella, (2ªRonda): La melée, (3ªRonda): La font, (Ronda conjunta): L’escala caminant.

FALCONS DE MALLA

– Cercavila: Pilars de 2 i de 3 caminats, Serra de 7 puntes, 1 vol de falcons de 4 + dos vols simples, Font quatriple amb ventiladors, Doble torreta de falcons amb pilar de 3, 2 castellons de 3 + 2 castellons de 2.

– Entrada a Plaça: ?

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): rellotge amb pilar de 4 net i dos pilars de 2, (2ªRonda): Pira de 9 (4X4), (3ªRonda): Pilars de 3 aixecats per sota + 2 pilars de 2, (Ronda conjunta): Escala de 7 (Capdil 7X8).

FALCONS DEL RIBERAL

– Cercavila: ?

– Entrada a Plaça: ?

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): Serra amb un pilar de 3 al mig, (2ªRonda): Vol de 4 + 4 vols de 3, (3ªRonda): Pilar de 4 aixecat per sota, (Ronda conjunta): Escala de 7 (Capdil 7X8).

FALCONS DE VALLBONA D’ANOIA

– Cercavila: Serra de 5 puntes, Escala de 5 caminada, 2 Ventalls + 2 ventiladors, Pira 4X4 (9), Avet , Pilar de 2 caminats.

– Entrada a Plaça: 2 quadrigues i pilars caminant.

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): Masia + 2 espelmes, (2ªRonda): La Sardana, (3ªRonda): Serra de 5 puntes, (Ronda conjunta): Escala de 6 (Capdil 6X7)

FALCONS DE CAPELLADES

– Cercavila: Serra 6 puntes amb 2 pilars de 3, Tripira 4×4, Pilar de 4 dones, 2 Lleons

– Entrada a Plaça: 4 Pilars de 3 i 6 de 2.

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): Serra de 6 puntes amb 2 pilars de 3, (2ªRonda): 2 Vols de 4 + 1 de 3 coronat, (3ªRonda): Pira de 10 (5X4) amb 2 pires de 5 (3X2), (Ronda conjunta): Escala de 8 (Capdil 8X9).

FALCONS DE VILANOVA D’ESPOIA

– Cercavila: La moreta, La sardana, La presentació de colla, Pira de 9 (4X4), 1 avio de 4, 2 avions de 3, Avet, Pilars caminats.

– Entrada a Plaça: ?

– Actuació Conjunta: (1ªRonda): l’Espoienca, (2ªRonda): Tripira 4X3 amb pilar de 3 xulo, (3ªRonda): Pilar de 4 xulo dreta i Ezquerra, (Ronda conjunta): 2 Escales de 5 obertes.